آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روزبرای سه کس آمرزش می طلبند : دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:3 عصر

( قسمت اول )

 

با توجه به درخواست پرشمار بازدید کنندگان سایت مبنی بر آموزش مقدماتی گیتار فلامنکو ، از این هفته در بخش آموزش ،  آموزش مقدماتی گیتار فلامنکو شروع خواهد شد

 

نکات قابل توجه :

1- درس های در نظر گرفته شده برای آموزش :

شیوه نواختن صحیح دستگاه های فلامنکو بر پایه کمپاس و اصول نوازندگی گیتار فلامنکو در دستگاه های سولئا ( solea) ، تانگو ( Tango) ، رومبا ( Rumba ) ، سگریاس ( segerias) ، آلگریاس ( Alegrias ) ، گوآخیراس ( guajiras ) و بولریاس ( Bulerias ) می باشد که در حدود 20 جلسه ادامه خواهد داشت

 

2- کتاب های مورد نظر :

این دروس از روی کتاب های آموزش گیتار خوان مارتین و کتاب  42 قطعه خوان مارتین تهیه و تنظیم شده است که به علاقه مندان به یادگیری گیتار فلامنکو توصیه می کنیم این کتاب ها را تهیه کنند

این کتب در اکثر کتاب فروشی معتبر در ایران موجود می باشد  ( آموزش گیتار خوان مارتین ) و ( 42 قطعه از خوان مارتین ) ، هر دو کتاب ترجمه و تالیف فرزاد امیرانی

علاقه مندان به یادگیری نوازندگی در سبک فلامنکو با پیگیری  ، تمرین و  دقت در این مطالب  می توانند به سطح مطلوبی از نوازندگی برسند

 

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار در سبک فلامنکو
( قسمت اول . سولئارس )
آموزش گیتار خوان مارتین درس اول

 

نکات قسمت اول :

1 – کمپاس سولئا : ( مدرن و سنتی )

2 – سولئا 1 ( خوان مارتین ) بدون کمپاس

3 – فالستا اول ( سولئا 1 ) ( خوان مارتین ) ( همراه با کمپاس )

4- یامادا و کمپاس اول ( سولئا 1 ) ( خوان مارتین ) ( همراه با کمپاس )

 

کمپاس در  سولئا :   »» دانلود :  کمپاس سولئارس ( صوتی )
 

به طور کلی کمپاس ها در غالب دو فرم اجرا می شود

1 – سنتی : فرم اصلی کمپاس می باشد ، که ضرب های قوی در آن روی ضرب های 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 می باشد

               ›            ›         ›          ›            ›
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

2 – مدرن : تفاوت کمپاس مدرن با سنتی در ضرب 6 می باشد . به اینگونه که ضرب ششم قوی زده نشده و به جای آن ضرب هفتم را قوی می زنیم . پس ضرب های قوی در کمپاس مدرن در ضرب 3 ، 7 ، 8 ، 10 و 12 شنیده خواهد شد

 

               ›                  ›   ›          ›            ›
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

شمارش کمپاس در تئوری و نوشتار ، از ضرب یک شروع می شود ، در صورتی که هنگام همراهی ضرب 12 ضرب مبدا قرار می گیرد

 

      ›        ›                 ›    ›        ›
12 .1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11

 

 

علامت آکسان ( نشان دهنده تاکید ) ( منظور از تاکید ضرب قوی می باشد )   

 

»» دانلود : سولئا 1 ( خوان مارتین ، بدون کمپاس )
 

یا مادا و کمپاس اول : ( همراه با کمپاس )          »» دانلود ( تصویری )
 

 

تکنیک های لازم برای اجرا :

1- ضربه زدن با انگشت ( i) یا ( a و m ) :

نکته مهم درضربه زدن ( I ) یا ( a و m )  ، نواختن نه محکم ضربه زدن مهمترین نکته در ضربه شلاقی ( i  ) می باشد

در این حرکت انگشت ( i ) به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاب می شود . باید دقت کنید در این حرکت ، برای قدرت بیشتر در ضربه زدن از گیر دادن انگشت به کف دست استفاده نکنید .

سعی کنید به طور کلی از مفصل انگشت برای قدرت ضربه استفاده کنید . اینگونه تمرین کردن باعث ورزیده شدن انگشتان برای اجرای تکنیک های آینده می گردد .

به طور مثال برای اجرای تکنیک راسگوادو پیوسته احتیاج به قدرت مناسب در مفاصل انگشتان خواهید داشت و با گیر دادن انگشت به کف دست قادر به انجام صحیح آن نخواهید بود ( این تکنیک در زمان مورد نظر توضیح داده خواهد شد )

 

2 – راسگوادو ( تکنیکی حیاتی در نواختن قطعات و انتقال درست حس موسیقی فلامنکو به شنونده )
 

حرکت متوالی انگشتان ( e ، a ، m ، i )  راسگوادو نام دارد . دقت کنید که این حرکات بر پایه توضیحاتی که در بالا ذکر شد باید انجام شود . به خصوص نکته مهم گیر ندادن به کف دست

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است
 

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟
 

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم

در انتهای یامادا با حرکت انگشت p بر روی سیم ها دو آکورد به صورت متناوب صدا در می آید . نکته مهم در اجرا این آکورد ها باید دقت شود که فقط نت های خواسته شده به صدا درآید

مثلا در آکورد می ماژور چهار سیم زیر گیتار را به صدا در می آوریم  و دو سیم بالا به صدا در نمی آید

 

فالستا اول :    »» دانلود  ( همراه با کمپاس )

نکات مهم در نواختن فالستا اول :

1 -  رعایت دقیق تکنیک p  :

در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته :

ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد
 

تفاوت ضربه p در کلاسیک و فلامنکو :
 

در فلامنکو صدایی که تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار کلاسیک صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد
 

2 – آرپژ ( p . i)

دراین نوع آرپژ انگشت شصت همانند تکنیک p عمل میکند و انگشت I به طرف داخل مایل می شود و با قسمت کناری انگشت ضربه زده می شود

 

ادامه دارد .....

 

مباحث قسمت دوم :

1 - چگونه تاکید ها را در صدای کمپاس تشخیص دهیم

2 - هنگامی که از کمپاس خارج شدیم ، چگونه سرضرب را پیدا کنیم

3- فالستا دوم ( سولئا 1 ، خوان مارتین )

4 - فالستا سوم ( سولئا 1 ، خوان مارتین )

 


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 188689 بازدید

امروز: 22 بازدید

دیروز: 28 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail